Orimliga nedskärningar – detta kan inte fortsätta!

Insändare: Orimliga nedskärningar – detta kan inte fortsätta!

Sjukvården i Region Kronoberg har ett tufft år bakom sig. De resurser som regeringen och Alliansen anslagit räcker inte. Statsbidragen följer inte ens inflationen.

I år har medarbetarna pressats med nedskärningskrav på hundratals miljoner kronor, pengar som den politiska ledningen inte kan förklara var de ska tas. Vid årets första möte i Hälso-och sjukvårdsnämnden påtalade jag för Alliansen om att budgeten inte kommer att hålla.

Utöver detta skall medarbetarna i Regionen nu lösa en absurd situation, konsekvenserna av världens mest liberala välfärdsmarknad, den fria hyresmarknaden. Denna har fått till följd att kostnaderna för hyrpersonal är dubbelt så hög som kostnaderna för egen personal. Detta problem som nu läggs på medarbetarna att lösa är ett politiska skapat problem och skall lösas av regering och riksdag. I stället har vi en situation där neddragningen av vårdplatser nyligen gör att vi ” under inga omständigheter kan garantera patientsäkerheten ” enligt offentlig skrivelse av tio läkare.

I början av året fick Regionen allvarlig kritik från IVO om brister vid akutmottagningen.

Nu vittnat medarbetare om ” tystnadskultur och förtroendekris” inom Region Kronoberg.

Vi vet hur fantastiskt mottagande, vård och behandling vi får när vi som patienter möter sjukvården i Kronoberg.

Den utvecklig som regeringen och alliansen nu för kan inte fortsätta utan allvarliga konsekvenser.

Inför 2024 har alliansen med stöd av SD beslutat att sjukvården i detta pressade läge skall tvingas till ytterligare besparingar med 286 miljoner. Detta är helt orimligt och ett budskap till våra medarbetare som Vänsterpartiet inte kan ställa sig bakom.

I verksamhetsplanen för 2024 skriver därför Vänsterpartiet och detta är ett löfte till våra medarbetare:

”Denna budget kräver att sjukvården nästa år pressar fram ytterligare kostnadssänkningar med 286 miljoner kronor. Våra medarbetare måste få andra budskap. Den redan pressade personalen kan inte pressas ytterligare, utan att detta får konsekvenser som är kontraproduktiva, d.v.s. att patientsäkerheten riskeras och att Region Kronoberg inte kan leva upp till målet ” Attraktiv Arbetsgivare” samt att dessa besparingar blir en dyr affär”

Det finns pengar till en välfungerande sjukvård. De senaste åren har skattekvoten minskat med ca. åtta procentenheter, pengar som till del gått till landets ekonomiska elit. Regionerna saknar i dag 24 miljarder och Vänsterpartiet kräver nu att regeringen läggen en ändringsbudget med stöd till sjukvården. Den politiska beslutade minskade skattekvoten innebär att det offentliga årligen får 400 miljarder mindre intäkter. Detta är grundorsaken till den situiation vi i dag ser inom sjukvården

Om staten mot förmodan inte tar sitt ansvar måste Region Kronoberg som näst sista åtgärd genom egna beslut nästa år tillskjuta resurser till sjukvården.

Detta är ett löfte som Vänsterpartiet arbetar för och vi hoppas att fler ansvariga inser att vårt uppdrag inte är att pressa sönder den fina sjukvård vi har i dag.

Christer Persson
Ledamot Regionfullmäktige/ Hälso- och sjukvårdsnämnden

(Insändare publicerad i Smålänningen 1/12 2023)

Dela den här sidan: