Mer inflytande och samverkan med lokala sjukhusledningar

Sjukhusvården står inför många utmaningar och det är därför extra viktigt att det finns en närhet mellan ledning och personal för ömsesidig information och förankring av beslut, för att kunna agera snabbt och flexibelt när det behövs, ökad vi-känsla, delaktighet och transparens. Ett aktuellt exempel är den akuta situationen på såväl Ljungby som Växjö lasarett där det rapporteras i media att sammanslagningar och resursfördelningar har genomförts utan att den lokala vårdpersonalen har fått inflytande i processen.

Den uppkomna situationen på Ljungby och Växjö lasarett gör det uppenbart att vi behöver arbeta för att minska avståndet mellan vårdpersonalen som jobbar i verksamheten och de tjänstemän och politiker som styr verksamheten. När personalen larmar så ska de som styr verksamheten kunna höra ropen och agera snabbt.

säger Kerstin Wiréhn (V), gruppledare för Vänsterpartiet i Region Kronoberg.

I de övriga smålandslänen finns lokala sjukhusledningar med sjukhuschef och t.ex. HR-ansvarig, chefsläkare. Region Jönköping hade tidigare länskliniker, men har återgått till lokala sjukhusledningar eftersom man såg nackdelarna med central ledning.

I övriga Småland så har man kortare avstånd mellan de som jobbar och de som styr, det finns också en större betoning på lokal förankring och att besluten tas utefter vad som är bäst för den lokala verksamheten. För oss i Vänsterpartiet är det självklart att besluten ska tas i samverkan med vårdpersonalen och så nära medborgarna och vårdtagarna som möjligt.

fortsätter Kerstin Wiréhn, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Kronoberg.

Vänsterpartiet vill därför:
  • Att regionfullmäktige beslutar om en utredning om hur vi kan organisera lokala sjukhusledningar i Växjö och i Ljungby på ett sätt som säkerställer lokalt inflytande från vårdpersonalen.
  • Att regionfullmäktige får ta ställning till utredningens resultat.

Ljungby 2023-11-01

För Vänsterpartiet i Region Kronoberg