V och S höstbudget i regionen!

Pressmeddelande från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Region KronobergS och Vs regionala budget: personalsatsningar och prostatacancertestning

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lägger idag på regionstyrelsen fram ett gemensamt budgetförslag för Region Kronoberg 2023. Förslaget fokuserar på att stärka personalpolitiken.

• Region Kronoberg har stora problem med att rekrytera medarbetare, inte minst på akuten och förlossningen. Just nu anställer vi färre sjuksköterskor än som slutar. Arbetsmiljön har försämrats rejält de senaste åren, det tror jag inte undgått någon. Utvecklingen måste vändas och det gör den bara med riktade satsningar på medarbetarna, säger Henrietta Serrate (S) oppositionsråd.

Några förslag på stärkt personalpolitik är höjd grundbemanning, rätt till vidareutbildning/kompetensutveckling för fler medarbetare och arbetsskor.

Partierna föreslår också att Region Kronoberg ska införa organiserad prostatacancertestning. Detta finns redan i Skåne.

• Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Över 10 000 män drabbas varje år, varav drygt 270 i Kronoberg. Genom att låta män över 50 år som vill testa sig med PSA-prov göra det kan vi rädda fler liv, säger Kerstin Wihrén (V) gruppledare.

Osäkert vilken budget som vinner omröstningen

Tillsammans har (S) och (V) fler röster i regionfullmäktige än det moderatledda regionstyret har. Det innebär att det är Sverigedemokraternas röster som avgör vilket budgetförslag som ska styra regionen nästa år.

Det nuvarande moderatledda styret, bestående av M, C, L och KD, meddelade förra veckan att de avser att fortsätta styra Region Kronoberg i minoritet kommande mandatperiod. Det moderatledda styret har inte majoritet varken i regionfullmäktige, styrelser eller nämnder.

Kontakt och kommentarer

Henrietta Serrate (S), oppositionsråd