NYHETSBREV NR 1 2018

Från distriktsordföranden

Till alla medlemmar i (V) Kronoberg!

Hej och god fortsättning på nya året!

Just hemkommen från manifestation i Växjö för #metoo. Det blev ett långt tåg och många människor! Kallt i luften men varmt i själen. I en hel del andra städer har det också manifesterats. Räknade inte men några hundra var vi i Växjö. Blev tipsad om en intervju i TV4 igår med Lars Ohly. Lyssnade på den. Bra svarat av honom, tycker jag i denna sorgliga historia, precis när trenden i opinionen vänt uppåt.

Här är en nyhet: Vi har anställt politisk sekreterare (35%) för regiongruppen, Jonathan Wanér Hedberg heter han. Kommer närmast från Röda Korset. Daniel har lämnat uppdraget som politisk sekreterare efter att ha fått andra uppdrag i region Kronoberg. Procentsatsen sätts av regionen, som betalar lönen för procent efter antal mandat. Anställningen gäller 2018. Valet avgör vilka mandat och uppdrag som (V) får 2019 och framåt. Därtill är Jonathan anställd (från 15/1) som kompletterande ombudsperson på 40%. Vi bör med detta vara rustade med bra förutsättningar för mycken aktivitet och bra valresultat. Välkommen Jonathan!

Här är några viktiga datum:

24/1 Nästa distriktsstyrelsemöte, kl 18.00 på IOGT i Växjö. På dagordningen, fyllnadsval till förvaltningsrätten, svar på motioner till distriktsårskonferensen, beslut om verksamhetsberättelse och plan, bemanning på Seniormässan, Valskolan, remissvar på förslag till policy för sexuella trakasserier med mera. Utförlig dagordning kommer till styrelsen m fl. Valberedningen ombeds närvara och rapportera! Partiföreningsrepresentanter – bra om ni har beslut om när era årsmöten inträffar, så vi får med det i kalendariet.

28/1 Möte i Malmö för kongressombuden.

31/1 Kongressombudsmöte V Kronoberg, IOGT Växjö kl 18.00. Alla intresserade av vad som ska hända på kongressen och kniviga motioner – välkomna!

9-12/2 Kongress i Karlstad. Vi som inte är där försöker ha koll genom att följa det hela via TV. Lycka till, säger vi till våra fyra ombud!

15/2 Gemensamt medlemsmöte V Braås-Rottne och V Växjö för beslut om kommunlistan. Kl 18.00, IOGT

20/2 Distriktsstyrelsemöte, kl 18.00. I Växjö om ingen förening vill något annat och ha mötet hos sig.

1/3 Seniormässa i Växjö på Arenastaden. (V) är där kl 10-16 med infobord och material. Anmäl gärna intresse för något pass under dagen! Eva-Britt Svensson och undertecknad är där från start med materialet. Två bör vi vara hela tiden. Säg att vi delar in dagen i 10-12, 12-14, 14-16. Eva-Britt och jag tar då 10-12.

3/3 Distriktsårskonferens (DÅK) och valkonferens i Alvesta på hotell Rådmannen. Alla partiföreningar har fått info om hur många ombud de ska utse och skicka till Alvesta denna viktiga dag. På dagordningen: Beslut om listorna till Region Kronoberg och riksdagen, val av styrelse för distriktet. Ombuden får förslag från valberedningen i v 8, räknar vi med.

Det finns fler nya viktiga datum. För att vara uppdaterad – se V Kronobergs webbsida, kalendarium och anmäl in aktiviteter till Daniel och Jonathan så att det ser ut som det är i praktiken; fullknökat med V-partister i samtal med folket i hela länet!? Om 8 månader har det varit val.

Vänsterpartiet i Kronoberg är inte särskilt intressanta medialt. Vi har oftast en oppositionsroll i kommunerna, i Växjö är gapet mellan blocken jättestort. Då räknar jag (MP) till borgerligheten. I Region Kronoberg är vi med och styr. Som alltid är det svårt för ett mindre parti i en koalition att göra sig hörd. Det var lite den bakgrunden som gjorde att distriktsstyrelsen(DS) beslutade om ett provval, det vill säga låta medlemmarna rösta på nominerade riksdags- och regionkandidater. Plus att andra partier har presenterat sina kandidater mycket tidigare än vi planerat. Vi ville att (V) skulle synas och väcka valengagemanget hos medlemmarna. DS tog beslutet och uppdrog till arbetsutskottet att genomföra det.

Nominerade till de båda listorna ombads att skriva en kort presentation av sin person och om sina hjärtefrågor. ”Kortfattat” kan tolkas olika, det är helt klart. Vi borde ha uttryckt oss tydligare och satt max antal tecken. Nu är presentationerna högst olika. Hur som helst: 16 personer ville delta i provvalet till riksdagen, 8 män, 8 kvinnor. 32 personer ville delta i provval till Region Kronoberg, 15 kvinnor, 17 män. 99 medlemmar skickade in valsedlar. Alla utom en regionvalsedel godkändes. Betydligt fler än i kongressombudsvalen röstade. Vi har drygt 300 medlemmar.

I ett pressmeddelande presenterades resultatet av medlemmarnas åsikter med de 10 första till regionen och de 5 första till riksdagen. Jag, som skrev meddelandet, lyfte fram den höga andelen kvinnor som kom högt upp. Media nappade. Både Smålänningen och Smålandsposten.

Alla röstsedlar finns på partilokalen. De sparas och arkiveras. På V-webben finns hela resultatet, dock inte poängen. Resultatet är ingenting annat än medlemmarnas syn på hur listorna kan se ut. Vi har hela tiden poängterat att provvalet är rådgivande och vägledande för valberedningen, som nu har att hantera det resultatet såväl som andra faktorer som geografisk och könsmässig fördelning, ålder och annat. Det går fortfarande att nominera, men för att valberedningen ska ha rimlig tid att ta hänsyn till eventuella nya namn, så gör det nu.

Jag tror att de missförstånd som funnits beträffande provvalet är uträtade nu och går inte in på det. I min värld gick det ut ett mail till alla medlemmar om resultatet, men det var fel. Resultatet lades på vår webb. I övrigt vill jag tacka för engagemanget hos er medlemmar som röstade!

Slut för denna gång.

Carin Högstedt

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.